Een Britse Schapekop in het uitvak in Almere

In Almere keken enkele Dordtse supporters vreemd op toen een kleine man zoekend wat mensen groette in het Engels, maar toen hij Harold Landman tegenkwam klonk een overtuigend “Ze gaan eraan”! Adrian Topple, een Brit uit Ipswich, wordt hartelijk welkom geheten in het uitvak en krijgt direct een biertje in de hand gedrukt. Regelmatig wordt gemeld dat de thuisploeg er toch echt aan gaat, gevolgd door een gulle lach. Het is een opmerkelijk gezicht.

In oktober 2017 biedt Pieterjan Geneugelijk, schrijver van het boek “De republiek wordt uitgeroepen”, drie Engelse voetballiefhebbers een rondleiding door Dordt aan, gevolgd met een bezoek aan het duel tegen de Graafschap. Dat Pieterjan uiteindelijk zelf gaat voetballen op het Hargabal, een evenement ter nagedachtenis aan de vervlogen tijden van SVV op het sportpark Harga in Schiedam, mag de pret niet drukken. Hij haalt de drie op bij het station en laat ze de mooie plekken in Dordrecht zien, om ze vervolgens af te zetten in Scheffers, waar een groep supporters van Racing Mechelen en FC Dordrecht zijn samengekomen. Na de nodige drankjes zit de stemming er inmiddels goed in en Pieterjan laat de heren achter bij Harold. Bij het stadion worden de kaartjes voor de hoofdtribune gebruikt om plaats te nemen op West. Een heerlijke voetbalavond volgt. Hoewel de heren het einde van de wedstrijd niet meer mee maken, ze moeten de trein naar huis nog halen, hebben ze een geweldige avond gehad.

Op de European Football Weekends Facebookpagina wordt de maandag erna een stukje geplaatst door Adrian. Hij beschrijft de avond en sluit af dat hij Dordt zal blijven volgen. Dat betekent in zijn geval niet dat hij op internet af en toe kijkt wat de uitslag van Dordt is, maar in december bezoekt hij wederom een thuiswedstrijd van Dordt. Nu met zijn zoon en wederom wordt het een lange avond met veel biertjes. Adrian blijkt te in Amstelveen te wonen voor zijn werk en een heen en weertje naar Dordt heeft hij wel over voor een leuke avond.
Twee weken geleden vroeg hij Pieterjan of hij naar de wedstrijd in Almere kon gaan, dat is immers om de hoek, maar dan wel in het uitvak bij de Dordtse fans. Dat moet te regelen zijn en Pieterjan kocht een kaartje bij de SV en zorgde dat die bij Adrian terecht kwam. Op de dag van de wedstrijd, met wat hulp van Gert-Jan Kuipers die hem oppikte bij het station, belandde hij in het uitvak tussen de Schapekoppen.

Blijkbaar waren deze bezoeken zo goed bevallen, dat Adrian de eerste koper was van de halve seizoenkaart van FC Dordrecht. Dus mochten jullie de aankomende thuiswedstrijden een Schapekop  met Engels accent “Ze gaan eraan” horen schreeuwen, heet hem van harte welkom bij onze club!