Kees en Emile: Jong AZ thuis!

Kees Klok is schrijver, dichter en voormalig leraar, Emile van de Velde werkt in de journalistiek. Ze mijmeren regelmatig op deze plek over het wel en wee van FC Dordrecht, al sinds jaar en dag hun favoriete club. Emile geeft de spreekwoordelijke strakke voorzetten, Kees kopt ze meestal keihard in het net.

Hoi Kees!

Twee weken geleden bespraken we op deze plek de vraag of we ooit weer eens een keertje zouden gaan winnen. En we wonnen meteen! En daarna verloren we weer….Misschien hadden we beter het winnen van een hele periode kunnen bespreken.

Volgens begint er trouwens een nieuwe periode binnenkort. Ik geloof dat volgende week de eerste periode afgesloten wordt. En, nee Kees, die eerste periode zullen we niet meer gaan winnen. Tenzij er 19 andere clubs gediskwalificeerd worden…

Ondertussen heb ik even een nieuwe carrière voor je geregeld hè. Een vriendin van me was voor een tijdschrift op zoek naar fotomodellen. Het ging om modellen van zestig-plus. Ik natuurlijk eerst onze verdediger Lewis Montsma gebeld, maar die bleek nog net te jong. Dus nu mag jij aan de bak. Leuk hoor, binnenkort ben je beroemd(er).

Vrijdag ben ik er (wéér) niet. Ik heb kaartjes voor een festival. En er is nog een supporter minder. Een vriend van me kreeg na Den Bosch-uit een soort meltdown en vervloekte alles en iedereen (maar vooral de coach) die betrokken was geweest bij de 0-1 nederlaag. ‘Ik ga nooit meer, ze bekijken het maar, ik ga wel met jou mee naar dat festival’, riep tie. Geen zorgen hoor, als hij wat gekalmeerd is, staat ie over en week of twee gewoon weer achter het doel.

Maar eerst maar eens komende vrijdag. Jong AZ kan zijn (nog jeugdige en onbehaarde) borst nat maken, want Jan van Est komt optreden. Dat zal ons vast geluk brengen!

Hou je je een beetje in bij het feest na afloop? Het seizoen is nog lang en je zal je energie later nog nodig hebben.

Groet, Emile

Ha Emile,

Je maakt het wel bont met je voortdurende absentie. Alsof een potje voetbal aan de Krommedijk geen festival zou zijn. Nu ja, de meeste lol hebben we tot nu toe in de derde helft, want al wordt er op het veld soms aardig geacteerd, de resultaten zijn nog steeds om te huilen. Na de mooie overwinning op Cambuur dacht ik dat die pechvogel het hoekje om was, maar tijdens de laatste wedstrijd bleek hij weer vrolijk rond te vliegen. Ik geloof niet dat ik met een AK-47 naar het stadion moet komen, op de een of andere manier wordt de politie daar verdrietig van, maar je zou zo’n beest. Overigens begin ik me wel een beetje af te vragen of het allemaal op pure pech kan worden afgeschoven. Ik denk aan het horrorseizoen 2016-2017, met die dreigende degradatie. Dat is nu wel niet aan de orde, maar met zoveel kwaliteit in de selectie is de bodem van de kelder niet waar Dordt hoort en ik begrijp niet helemaal waarom we daar dan zitten.

Wat dat nieuwe baantje van me betreft, waar jij voor hebt gezorgd: wie zegt eigenlijk dat ik ook niet te jong ben? Ik denk nog steeds dat de geboortedatum op mijn ID-kaart een drukfout is. Dat kun je toch gewoon zien aan die jeugdige kop van me? Die vriendin van je zal heel wat moeten schminken om het resultaat een beetje acceptabel te maken en ik hoop niet dat ik in mijn zuurstokroze zwembroek moet, want aan kouvatten heb ik een broertje dood.

Leuk dat Jan van Est komt optreden, want zoals je weet, wij Dordtenaren zullen altijd blijven zingen. Wie weet helpt het en wordt het een klinkende overwinning, vrijdag. Zo niet dan moet de selectie misschien collectief op zangles, om de nodige inspiratie en strijdlust op te doen, of op yoga, of veganistisch gaan eten. Ieder maf modeverschijnsel is wat mij betreft geoorloofd om de stand op de ranglijst een beetje op te krikken. Ook moet er uiteindelijk een periodetitel worden gewonnen. Ik wil weer in mei op noord juichen, lekker in het voorjaarszonnetje, zoals vrijdag in het herfstzonnetje, nog even, voor die ellendige, koude winteravonden weer beginnen.

Laten we maar hopen dat Jong AZ een soort Cambuur blijkt te zijn, dan komen we er wel!

Tot ziens, na je festivals en veel plezier daar.