Samen strijden voor onze club!

Een speciale column van Elisa Kuster, want na het nieuws van afgelopen week is de toekomst van onze club ineens een stuk minder rooskleurig. Zelfs zodanig dat dit weleens ons laatste seizoen kan zijn, tenzij de gemeente toch garant staat of als er toch nog een andere geldschieter opstaat. Maar wij als supporters kunnen ook onze rol gaan spelen door ons te verenigen en samen de trots en passie te gaan delen met de Dordtenaren, wie weet worden het echte Schapekoppen.

Wanneer ik door de stad loop kom ik altijd wel een bekende tegen. Dat is in Dordrecht ook niet zo verwonderlijk, het is op veel fronten een wereldstad maar er wonen geen miljoenen mensen. Laatst bedacht ik me dat de meeste mensen die ik groet of spreek op een één of andere manier een FC Dordrecht connectie hebben. Zelfs in de wereld van Facebook, Twitter of Instagram is het merendeel voetballiefhebber en heb ik ze leren kennen dankzij mijn cluppie. Volgens mij ben ik geen uitzondering, ga zelf maar eens na hoeveel mensen je kent dankzij FC Dordrecht. Best veel, gok ik.

Vorige week liep mijn telefoon bijna leeg op alle berichten over FC Dordrecht. Het gaat niet goed met de club. Het afketsen van de stadionplannen in combinatie met de huidige resultaten hebben ervoor gezorgd dat de patiënt in zorgwekkende toestand is opgenomen. Men sprak zelfs van een stekker die eruit wordt getrokken. Een doemscenario waar ik niet eens aan wil denken. Nu meer dan ooit moeten we het hebben van onze overlevingsdrang. Aan ons de taak om te laten zien dat het niet alleen een spelletje is, het is menens.
Er zijn genoeg supporters die meer willen dan langs de lijn toekijken hoe het drama zich voltrekt. We kunnen brieven schrijven, meedenken met alternatieve stadionplannen, klussen in het stadion, onze stem laten horen bij de mensen die ons uit de ellende kunnen trekken.
Een steentje in het water gooien en zorgen dat de kring steeds groter wordt. Als we kunnen aantonen dat we de moeite waard zijn, dan zijn er ook potentiële sponsors die hun bijdrage willen leveren. Hebben we iets meer budget dan kunnen we de prestaties verbeteren en trekken we meer toeschouwers. Een goed gevuld stadion biedt meer draagvlak om op zijn minst de tribunes op te knappen. Van het lelijke eendje geleidelijk transformeren tot een zwaan waar we allemaal schapentrots op kunnen zijn.

De benodigde miljoenen voor een stadion kunnen we misschien niet bij elkaar krijgen, we kunnen wel iets aantonen dat meer waard is dan geld, namelijk verbinding. De gemeente Dordrecht zet zich in om eenzaamheid te bestrijden, terwijl we duizenden mensen kunnen samenbrengen op de Krommedijk. Jij en ik zijn daar het levende bewijs van wanneer we elkaar op straat tegenkomen. Hoe we ook verschillen, we hebben allemaal hetzelfde groen/witte hartje dat klopt.

Heb je een idee om je stem te laten horen?
Mail de supportersvereniging: info@svfcdordrecht.nl